Kali ini aku mahu menceritakan apa refleksi aku sepanjang sebukan aku menjadi 'cikgu' di PUSPA.
PUSPA merupakan Pusat Penjagaan Anak-anak Autisme yang memang terdapat di Fakulti aku. Baiklah..aku akan mulakan dengan minggu yang pertama aku berada di PUSPA.

30 Januari 2009 ( Jumaat)

Merupakan hari pertama aku 'bertugas' di PUSPA. banyak perkara yang masih aku tak tahu. Sesampainya aku di PUSPA, aku tidak tahu mahu melakukan apa. Aku merasa sangat bosan kerana tiada aktiviti yang boleh aku lakukan. Selain itu, hari Jumaat merupakan hari anak-anak ini ke kolam renang.

6 Februari 2009 ( Jumaat)

Kali kedua aku melangkah ke PUSPA, masih tak buat apa-apa..hanya memerhatikan tingkah laku anak-anak yang berada di sini. Aku berada sekejap di PUSPA memandangkan mereka akan ke kolam renang lebih awal dari minggu yang lalu.

13 Februari 2009 ( Jumaat)

Kali ketiga di PUSPA, aku sudah mula boleh 'bergaul' dengan cikgu-cikgu di sini dan petang aku aku ditugaskan menjaga seorang kanak-kanak yang 'boleh tahan' juga la. Bayangkan awalnya aku menemaninya ke bilik air dan dalam bilik air berkenaan, dia bermain air..aku 'mengumpannya' dengan mengajaknya bermain komputer. Apa yang aku lihat kanak-kanak ini mampu menaip dan menyebut huruf dengan baik (ketika aku seumur dengannya, aku tidak boleh menyebut ABC lagi) memang boleh dikagumi kebolehannya yang satu ini. Hari itu aku 'sign out' pukul 5.00 petang.

20 Februari 2009 ( Jumaat)

Kali ini aku 'sign in' lebih awal; pukul 11.30 pagi memandangkan aku ada kerja yang patut aku siapkan di petangnya. Kali ini aku sudah boleh mampu 'bergaul' dengan anak-anak berkenaan. Sesuatu yang agak menyeronokkan, melakukan aktiviti bersama dengan mereka. Apa yang pasti memang lelah aku dibuatnya; memang betul kata pensyarahku menjaga anak-anak sebegini memang memenatkan. Aku yang bertugas cuma 2 jam ini merasa kepenatan, aku tidak dapat membayangkan bagaimana ibu bapa mereka yang sentiasa bersama mereka 24 jam sehari 7 hari seminggu...!!

Aku rasa cukup sekadar ini pengalaman aku selama sebulan berada di PUSPA, semoga aku akan terus 'cinta' dalam bidang ini.