Hari ini aku ada mengikuti lagi episod II seminar minggu lalu. Pada kali ini pembentangnya adalah seorang lelaki. Beliau pernah menjadi penasihat bagi Kementerian Pendidikan bagi negara Indonesia dan Afghanistan. Itulah serba sedikit yang aku tahun berkenaan dengan latarbelakang beliau.

Minggu ini dibentangkan tajuk yang berkaitan dengan Pendidikan Untuk Semua (EFA) yang mana lebih menjuruskan kepada pelajar berkeperluan khas. Dalam penbentangannya beliau meperkenalkan satu idea iaitu perlunya satu sistem sokongan bagi mencapai EFA ini. Asas sistem ini tentunya tertumpu disekolah, yang mana sekolah berkenaan perlu ada guru pendidikan khas yang mempunyai general knowledge dan tidak tertumpu kepada satu bidang sahaja. Selain itu, sistem ini juga tertumpu kepada masyarakat dan juga kerajaan kerana kerajaan yang biasanya akan menghulurkan bantuan terutamanya berkenaan dengan kemudahan asas, prasarana dan juga kewangan.

Mengapa kita memerlukan Sistem sokongan ini..??? Ini adalah kerana tanpa sistem ini, kita (baca:pihak yang berkaitan dengan bidang pendidikan khas) tidak akan mapu untuk mencapai Pendidikan Untuk Semua (EFA) ini. Tanpa sistem ini juga, kita tidak akan mampu meningkatkan kualiti pendidikan kanak-kanak yang bekeperluan khas ini. Tanpa sistem ini, kita juga akan terus menafikan hak kanak-kanak untuk diberi pendidikan, penjagaan dan perlindungan. Akhir sekali, tanpa sistem ini, guru tidak mampu untuk menonjolkan ke'profesional'annya dan kejayaannya sebagai seorang guru bagi pelajar-pelajarnya.

Kita di Malaysia ini, walaupun sistem berkenaan seperti tidak ada, namun apa yang kita lihat kerajaan ada menyediakan pelbagai kemudahan kepada sekolah-sekolah berkeperluan khas, memberikan elaun khas kepada guru pendidikan khas serta elaun kepada pelajar berkeperluan khas.


P/S: Ini sahaja yang mampu aku kongsi dengan kalian semua, yang lainnya...aku kurang faham dengan Bahasa Inggeris. That mean I must learn more about English.