Hari ini aku ada mengikuti satu seminar berkenaan dengan bidangku; pendidikan Khas di Fakulti. Aku rasa agak banyak maklumat yang aku dapat walaupun aku ni bukanlah faham sangat Bahasa Inggeris(sebab yang bentang tu Prof dari Norway)
Di sini, aku ingin berkongsi dapatan yang diperoleh sepanjang aku berada di dalam seminar berkenaan.
i) Bagi murid berkeperluan Khas, seorang guru itu harus mempunyai kaedah pengajaran yang aktif, seperti bermain, hand-on dsbg mengikut kekreatifan guru berkenaan.
ii) Untuk menukar kaeadah pengajaran , seorang guru harus tahu apa yang mahu ditukar dan di bahagian mana seseorang pelajar itu lemah.
iii) Oleh itu, untuk menguji apa kelemahan pelajar, seorang guru harus mengadakan ujian untuk mengenalpasti apa kelemahan pelajar.
iv) Pembelajaran seseorang pelajar terganggu akibat daripada faktor persekitaran, sosial, dan mungkin juga disebabkan oleh faktor politik.
v) Beliau berpendapat sekolah adalah sebagai tempat melahirkan pelajar yang seimbang dari segi fizikal, sosial, emosi dan intelek.
Aku rasa ini sahaja yang dapat aku kutip sepanjang berada dalam seminar berkenaaan. Apa yang menarik, pada sesi soal jawab ada peserta yang bertanya berkenaaan PPSMI dan beliau mengatakan bahawa beliau tidak setuju kerana menurut beliau "mother tounge is very important" kerana seandainya pelajar tidak memahami bahasa Inggeris, maka sukar juga untuk memahami subjek berkenaan. Aku pula berpendapat, walau bahasa apa sekalipun yang digunakan, masing-masing ada yang menyokong dan ada yang membantah kerana ada kelemahan dan kebaikan yang tersendiri. Namun seminar berkenaan berakhir dengan jayanya walaupun terdapat beberapa masalah teknikal yang tidak dapat dielakkan.
Apa yang pasti inilah kali pertama aku berada dalam seminar yang keseluruhan pembantangannya dalam Bahasa Inggeris