Sabtu lalu, aku ada menghadiri satu pertandingan debat Bahasa Melayu merebut Piala Pendeta. Tajuk yang diperdebatkan agak menarik perhatianku " Ratu Cantik: Lambang Keamanan". Sebelum aku "membahaskan" apa yang diperkatakan oleh pendebat berkenaan, aku mahu juga menyuarakan pendapat berkenaan dengan isu ini.
Pada aku, apa kaitannya ratu cantik dengan keamanan dunia. Cuba kita lihat sudah berapa kali pertandingan ratu cantik diadakan tetapi keamanan sejagat turut berada dalam keadaan yang membimbangkan. Apakah pertandingan yang mengeksploitasi wanita itu dikatakan sebagai tempat"melahirkan" pengaman-pengaman dunia.
Baiklah..Di sini aku bukan mahu menceritakan tentang ratu cantik berkenaan tetapi mahu menceritakan serba sedikit berkenaan dengan dua orang tokoh yang boleh dianggap sebagai ratu cantik yang cuba untuk mengamankan dunia. Mereka yang di maksudkan adalah Benazir Butto dan Puteri Diana.


Benazir Bhutto (Karachi, 21 Jun 195327 Desember 2007) adalah wanita pertama yang memimpin sebuah negara Islam di zaman pasca-kolonial. Bhutto yang berkarisma itu terpilih sebagai Perdana Menteri Pakistan pada 1988, namun 20 bulan kemudian ia digulingkan oleh presiden negara itu yang di sokong militan, Ghulam Ishaq Khan yang secara kontroversinya menggunakan Amandemen ke-8 untuk membubarkan parlimen dan memaksa diadakan pemilihan raya umum. Bhutto terpilih kembali pada 1993 namun tiga tahun kemudian diberhentikan kerana skandal rasuah oleh presiden yang berkuasa waktu itu, Farooq Leghari.yang juga menggunakan kekuasaan pertimbangan khusus yang diberikan oleh Amandemen ke-8. Benazir terbunuh pada tanggal 27 Disember 2007 dengan ditembak di bahagian leher oleh seorang pembunuh berani mati. Pembunuhan ini terjadi ketika beliau baru saja meninggalkan Liaquat Nasional Bagh di Rawalpindi dalam rangka kempen pilihanraya beliau di awal tahun 2008.Ia dibawa ke hospital dan meninggal dunia pada hari itu juga.



Diana, Puteri Wales (Diana Frances Lady Diana Spencer; 1 Julai 1961 -31 Ogos 1997) ialah isteri pertama Charles, Putera Wales, anak sulung kepada Ratu Elizabeth II dan juga perwaris takhta kerajaan United Kingdom dan 15 lagi negara di dalam Kerajaan komenwel. Anak-anak beliau, Putera Willian dan Harry masing-masing berada di tempat kedua dan ketiga di dalam susunan pewarisan takhta tersebut.
Diana menerima pendidikannya di Riddlesworth Hall di Norfolk dan di West Heath Girls' School, di Sevenoaks, Kent, di mana beliau dianggap sebagai seorang pelajar berprestasi rendah. Diana juga telah gagal dalam peperiksaan O-levelnya. Pada 1977, semasa berusia 16 tahun, Diana meninggalkan sekolah West Heath untuk menuntut di Institut Alpin Videmanette di Switzerland, sebuah sekolah yang menitikberatkan pendidikan budaya dan menyediakan pelajar-pelajarnya untuk aktiviti-aktiviti sosial.

Pada 31 Ogos 1997, Diana meninggal dunia apabila terlibat dalam kemalanga kereta yang dipandu laju di jalan terowong Pont de l'Alma di Paris bersama-sama dengan Dodi Al- Fayed dan pemandu Henry Paul.