Menjadi seorang guru, bukan cita-cita asal aku sebab bukan mudah mahu menjadi seorang guru. Ibn A'lan menyatakan untuk menjadi seorang guru, seseorang itu perlu tahan sabar dalam mendidik dan mempunyai azam yang tinggi. Al-Nawawi pula mengatakan bahawa seorang guru itu perlu ada keazaman tinggi dan bijaksana, berhadapan dengan jihad, sanggup bersusah-payah dalam menegakkan agama serta mencintai ibadat dan menjaganya (GGGE5014)



Tapi kalau melihatkan kepada aku, nampaknya aku kena berusaha keraslah untuk mencapai kualiti yang dikehendaki. Maklumlah, selama ni bukannya bercita-cita nak jadi guru sangat (huhuhu..). Tapi kalau dah takdir Allah menentukan kita menjadi guru, memang akan jadilah. Allah berfirman yang maksudnya: "Sesungguhnya apa yang telah ditentukan Allah kepadamu, nescaya kamu tidak akan mampu untuk menolaknya"

Menjadi seorang guru bukan mudah, kajian pada tahun 2003 menunjukkan bahawa kebanyakan guru tidak kreatif dalam menyampaikan pengajaran, terlalu menggunakan buku teks dan kurang menggunakan pendekatan yang baru seperti kaedah lawatan dan sebagainya. Bagu subjek Pendidikan Islam pula, guru kurang memberi penglibatan murid, banyak berpusatkan guru, dan menggunakan kaedah tradisional dalam pengajaran Al-Quran, Hadis, Akidah dll. Justeru macam mana aku nak jadi guru, aku ni bukannya kreatif sangat, tapi boleh la.

Sekarang ini, aku rasa semangat mahu menjadi guru tu makin bertambah(errmmm..)disebabkan saban hari membincangkan hal-hal berkaitan pendidikan. Nampaknya aku kena lebih berusaha lagi mencapai cita-cita aku menjadi seorang penulis buku teks( memang sudah lama aku mengidamkan mahu menjadi penulis buku teks). Semoga dengan cara ini, aku bisa mengembangkan ilmu yang ada padaku.