Aku rasa sudah lama aku menulis di sini, tetapi aku masih belum memperkenalkan diri aku lagi. Baik..!! Nama aku Junaidon b. Abdul Majid berasal dari Kuala Lipis Pahang dan sekarang aku menyambung pelajaranku di Universiti Kebangsaan Malaysia...Errmm...tak nampak macam ilmiah pun entri aku kali ni. Apa kata aku cuba mengaitkan dengan apa yang aku telah belajar semasa zaman sekolah dulu.

Ini disebabkan ada seseorang yang bertanyakan kepada aku tentang maksud namaku..errmm..semua orang juga bertanyakan benda yang sama…Apakah namaku nampak macam pelik sangat….??Dalam banyak orang yang aku temui hanya dua orang sahaja yang mampu me’maksud’kan dengan betul namaku ku ini…Yang mana kedua-duanya adalah guru bahasa Arab..

Sebelum aku me’maksud’kannya..aku mahu tunjukkan bagaimana namaku membawa makna yang sebegitu dan kenapa pula perkataannya berbunyi begitu (berapa banyak begitu daaaaa).

Di dalam Sarf (Nahw dan Sarf) subjek Bahasa Arab ada satu tajuk yang membincangkan tentang perkara ini di bawah tajuk bab al-Tasghir (kecil).Di dalam bab ini diceritakan dengan terperinci bagaimana sesuatu perkataan itu boleh membawa makna perkataan yang lain. Selain itu wazan yang digunakan adalah Fuu’ailun dan setiap perkataan mestilah berdasarkan wazan tersebut. Contoh perkataan Kuttab (Penulis), apabila diletakkan di bawah wazan ini, maka ianya akan menjadi kuutaibun (Penulis kecil).

Jadi aku adalah berasal dari perkataan Jundiyyun (tentera) kemudian telah di tasghirkan di bawah wazan Fuu’ailun , maka ianya menjadi Juunaidun (Tentera kecil). Jadi maksud namaku itulah dia…