Pada minggu lalu aku baru sahaja mempelajari sesuatu yang baru; berkenaan dengan Microsoft Power Point dan Excel (Baca:bukan selama ini aku tak tahu langsung). Di dalam kelas Teknologi dan Inovasi kami diarahkan untuk menyiapkan dua tugasan ini dan pensyarah hanya akan menunjukkan cara melakukannya hanya sekali (Baca: Hanya Sekali), pastu nasib korang la kalau tak faham.



Barulah aku rupanya Power Point ini bukan sekadar buat dan present, tapi banyak lagi apa yang aku tak tahu berkenaan dengan Power Point ni. Nasib baiklah sebelum ini, aku memang ada pengetahuan serba sedikit berkenaan dengan Power Point (memang betul orang kata; semakin banyak kita belajar rupanya semakin banyak yang kita tak tahu), jadi tidak sukarlah untuk aku melakukan tugasan yang diberikan. Apa yang baru bagi aku ialah sekarang ini aku sudah tahu macam mana nak buat HyperLink. HyperLink digunakan apabila kita mahu menghubung satu slaid dengan satu slaid yang lain, proses untuk membuat HyperLink ini agak mudah tetapi memerlukan penelitian.


Langkah 1: klik Insert>>Hyperlink>>Place in this document

Langkah 2:Klik pada slide yang dikehendaki>>klik Ok



Yang kedua pula berkenaan dengan Microsoft Excel yang memang jarang aku gunakan selama ini. Tugasan kedua ini memberi lembaran baru dalam hidup aku kerana tidak pernah sepanjang hayat aku, aku menggunakan Excel (huhuhu...), namun bukan bermaksud bukan aku tidak tahu langsung berkenaan dengan Excel. Sebenarnya tugasan yang berkaitan dengan statistik, pengiraan, membuat graf adalah lebih mudah apabila kita menggunakan Excel, terutamanya apabila kita yang bakal guru ni menjadi guru kelas atau Panatia.


Seingat aku, aku pernah menggunakan Excel (abaikan statement yang aku bagi tadi) ketika aku praktikal. Disebabkan aku tidak tahu sangat berkenaan dengan Excel ni, aku di'anjing'kan oleh staf yang lama disitu " masuk U pun takkan tak tau Excel "kenyataan yang menyebabkan aku tersentap seketika. Mulai dari itu aku mula belajar menggunakan Excel melalui seorang ustaz di situ. Cuma sekarang ini, disebabkan sudah lama aku tidak menggunakannya, aku menjadi 'ingat-ingat lupa" menggunakannya.


Untuk itu, aku akan menunjukkan bagaimana mahu meng'gred'kan markah.

Langkah 1: klik Formulas>>Insert Function>>Vlookup>>OK


Langkah 2: Kemudian select gred bagi Lookup_value>>markah bagi Table Array, no.2 bagi col Index dan TRUE bagi Range_lookup.



Dan sekarang ini, aku diminta membuat pemplet dan Booklet menggunakan Word pula. Apa pun selamat berjaya kepada aku.