Bidang pendidikan Khas merupakan satu bidang yang mencabar dalam profession perguruan di Malaysia. Tidak ramai di kalangan guru-guru yang sanggup untuk berhadapan dengan cabaran ini. Walaubagaimanapun, Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengambil inisiatif dengan memberikan elaun khas kepada guru-guru yang sanggup berkorban untuk memberikan pendidikan yang sempurna kepada pelajar yang berkeperluan khas.
Oleh itu, satu Anugerah Guru Cemerlang Pendidikan Khas diwujudkan bagi menghargai jasa guru-guru berkenaan. Anugerah ini bertujuan untuk menggalakkan ramai lagi yang berkecimpung dalam bidang ini. Selain itu, anugerah ini adalah untuk menggalakkan guru-guru berkenaan lebih kreatif dan inovatif.
Ini juga merupakan satu pengiktirafan dari kementerian yang menyedari bahawa tugas ini bukan sesuatu yang mudah kerana bukan hanya mengajar melalui membaca buku akan tetapi perlu pelbagai pengalaman dan ini menjadikan guru Pendidikan Khas lebih istimewa berbanding dengan guru-guru yang mengajar pelajar yang tipikal.
Selain itu, bukan sesuatu yang mudah untuk mengajar pelajar yang berkeperluan khas kerana mereka menghadapi pelbagai masalah selain masalah yang dihadapi. Oleh itu, apakah salahnya kita yang sememangnya diberi kelebihan oleh Allah ini, untuk membantu mereka yang sebegini.
P/S: Segala yang diciptakanNya adalah untuk manusia memikirkannya..